Citroen – wynajem samochodów
Wynajem samochodów citroen i innych marek. Warszawa, kraków Poznań Gdańsk

Chłodzenie silnika i ogrzewanie wnętrza nadwozia

Posted in Uncategorized  by admin
August 17th, 2016

Silnik chłodzony jest powietrzem tłoczonym przez dmuchawę. Gdy silnik pracuje z prędkością 3600 obr/min, dmuchawa dostarcza ok. 500 1 powietrza w ciągu jednej sekundy. Przełożenie między kołami pasowymi napędzającym i napędzanym wynosi 1 : 1,75. Zee względu na tak duże zapotrzebowanie powietrza otwory znajdujące się w nadwoziu pod tylnym oknem lub w pokrywie silnika nie mogą być zasłaniane nawet w czasie mrozów. Powietrze chłodzące silnik wykorzystywane jest do ogrzewania wnętrza nadwozia. Dlatego też układ chłodzenia i ogrzewania stanowi jeden zespół urządzeń. Przepływ powietrza chłodzącego silnik jest regulowany termostatem. Dopływ ciepłego powietrza do wnętrza nadwozia regulowany jest ręcznie. Do lipca 1964 r. stosowana była gałka pokrętna z prawej strony tunelu, natomiast od sierpnia 1964 r. samochody wyposażone są w dwie dźwignie regulacji ogrzewania, które znajdują się po obu stronach tunelu, przy przednich siedzeniach. Wloty powietrza znajdują się przy przedniej szybie, pod tylnymi siedzeniami oraz w okolicach nóg osób siedzących na przednich siedzeniach. Dźwignia prawa uruchamia ogrzewanie, a dźwignia lewa otwiera wyloty ciepłego powietrza pod tylnym siedzeniem. Oprócz tego w modelach VW 1300 i 1500 dopływ ciepłego powietrza w okolicy nóg kierowcy i pasażera można dowolnie regulować dźwigienką przy każdym z dwóch wylotów. Uchylenie bocznego okienka przy włączonym ogrzewaniu zwiększa efektywność rozchodzenia się ciepła powietrza. W niskiej temperaturze zewnętrznej zaleca się początkowo zamknąć dopływ ciepłego powietrza do tylnego przedziału nadwozia. [podobne: niszczarki HSM, wynajem busów, szamba ekologiczne ] Dzięki temu strumień ciepłego powietrza kierowany na przednią szybę będzie bardziej intensywny. Po oczyszczeniu przedniej szyby można całkowicie otworzyć dopływ ciepłego powietrza do wnętrza nadwozia.

Układ chłodzenia silnika i ogrzewania nadwozia w zasadzie nie wymaga żadnej obsługi, oprócz regulacji naciągu paska klinowego. Prawidłowy naciąg paska klinowego jest sprawą bardzo ważną. Zbyt luźny pasek ślizgając się powoduje niedostateczne chłodzenie silnika przez dmuchawę i niedostateczne ładowanie akumulatora przez prądnicę. Zbyt mocno naciągnięty pasek klinowy powoduje szybsze zużycie łożysk prądnicy i dmuchawy. W związku z tym konieczne jest okresowe sprawdzanie naciągu paska klinowego. Czynność tę wykonuje się po pierwszych 1000 km, a następnie co 10 000 km. Naciąg sprawdza się w połowie odległości między kołami pasowymi. Prawidłowo nąciągnięty pasek pod naciskiem kciuka powinien ugiąć się 15 mm. Do regulacji naciągu paska klinowego służą podkładki umieszczone miedzy tarczami i pod nakrętką koła pasowego prądnicy. Nakrętkę tego koła odkręca się kluczem nasadowym 21 mm. Aby odkręcić nakrętkę, należy unieruchomić koło pasowe. Po odkręceniu nakrętki zdejmuje się podkładki zewnętrzne, zewnętrzną połówkę koła pasowego oraz podkładki znajdujące się między tarczami koła pasowego.

Tags: , ,

Komantarze do artykulu sa obecnie zamkniete, popros administratora strony o ich otwarcie jesli chcesz wziasc udzial w dyskusji pod artykulem. Kontakt do administracji w zakladce kontakt.(Mozliwe jest rowniez przeslanie propozycji tematow ktore mozemy uwzglednic w nastepnych naszych artykulach, bedziemy wdzieczni za wasze cenne sugestie i postaramy sie je wykorzystac przy kolejnych wpisach.)