Citroen – wynajem samochodów
Wynajem samochodów citroen i innych marek. Warszawa, kraków Poznań Gdańsk

Jakie jeszcze urządzenia elektryczne

Posted in Uncategorized  by admin
August 17th, 2016

Wszystkie wyłączniki i przełączniki samochodowych urządzeń elektrycznych działają podobnie jak wyłączniki ścienne w domowej instalacji elektrycznej: służą do przerywania lub włączania dopływu prądu do odbiorników. Całość instalacji elektrycznej samochodu zabezpieczona jest (na wypadek awarii) bezpiecznikami, których działanie podobne jest do działania „korków” w domowej instalacji elektrycznej. Na przykład między akumulatorem a reflektorem włączony jest bezpiecznik topikowy, którego cienki drucik w razie zwarcia lub przeciążenia topi się i przerywa obwód prądu. W metalowych obudowach, np. miernika i wskaźnika temperatury wody oraz miernika i wskaźnika ciśnienia oleju w silniku, zastosowane są automatyczne wyłączniki termobimetalowe. Zasada ich działania polega na różnej rozszerzalności.  W izolowanej oprawce umocowana jest blaszka zespawana z dwóch różnych metali, np. z paska stali i z paska miedzi. W czasie podgrzewania tej bimetalowej blaszki miedź rozszerza się więcej niż stal, w wyniku czego blaszka wygina się do góry. Obydwie blaszki owinięte są oporowym drutem grzejnym. Do końca dolnej blaszki przylutowany jeșg styk. Jeżeli blaszki są wyprostowane, to prąd elektryczny płynie w obwodzie: akumulator — zwarte styki — oporowy drut grzejny — żarówka — akumulator. Przepływający prąd rozgrzewa blaszki, które wyginają się do góry i powodują rozwarcie styków oraz zgaszenie żarówki. Po chwili blaszki ochłodzą się, zewrą styki i popłynie prąd. W efekcie otrzymamy samoczynne zapalanie się i gaszenie żarówki, np. kierunkowskazów ze światłem pulsującym. Sygnał samochodowy działa na podobnej zasadzie co elektryczny dzwonek domowy. Silny elektromagnes 1 przyciąga kotwicę 2 zawieszoną na metalowej membranie. Ponieważ przyciągnięta kotwica powoduje rozwarcie styków 3 i przerwanie dopływu prądu, elektromagnes zwalnia kotwicę. Zwolniona kotwica powoduje ponowne zwarcie styków i znowu przepływ prądu. Drgająca w ten sposób kotwica wprowadza w drganie membranę, która wywołuje falę akustyczną. Na tablicy rozdzielczej samochodu znajdują się kolorowe, małe lampki sygnalizacyjne, których zapalenie się lub zgaśnięcie sygnalizuje o działaniu różnych urządzeń, jak np. o włączeniu kierunkowskazów, ładowaniu akumulatora, włączeniu świateł drogowych w reflektorach. Napięcie prądu elektrycznego w obwodzie niskiego napięcia wynoszące 6 lub 12 woltów nie jest szkodliwe dla zdrowia człowieka. Natomiast napięcie prądu elektrycznego w obwodach zapłonu wynoszące około 15 000 woltów jest szkodliwe i dlatego zaleca się daleko idącą ostrożność w manipulowaniu przy przewodach tego obwodu podczas pracy silnika. Fabryczna instrukcja obsługi samochodu podaje szczegółowy schemat instalacji elektrycznej samochodu.

Tags: , ,

Komantarze do artykulu sa obecnie zamkniete, popros administratora strony o ich otwarcie jesli chcesz wziasc udzial w dyskusji pod artykulem. Kontakt do administracji w zakladce kontakt.(Mozliwe jest rowniez przeslanie propozycji tematow ktore mozemy uwzglednic w nastepnych naszych artykulach, bedziemy wdzieczni za wasze cenne sugestie i postaramy sie je wykorzystac przy kolejnych wpisach.)