Citroen – wynajem samochodów
Wynajem samochodów citroen i innych marek. Warszawa, kraków Poznań Gdańsk

Jazda na zakrętach

Posted in Uncategorized  by admin
August 17th, 2016

Dwukrotne zwiększenie prędkości samochodu powoduje wiec czterokrotny wzrost siły odśrodkowej, czterokrotne zwiększenie prędkości powoduje szesnastokrotny wzrost siły odśrodkowej itd. Natomiast zmiana wielkości promienia łuku, po którym porusza się samochód, jest wprost proporcjonalna do wielkości siły odśrodkowej. Jeżeli na zakręcie jezdnia nie jest pochylona, to sile odśrodkowej, tzn. bocznemu znoszeniu samochodu, przeciwdziała tylko siła przyczepności kół do nawierzchni. Siła ta równa się iloczynowi ciężaru samochodu i współczynnika przyczepności (G • g). Boczne znoszenie samochodu następuje więc wówczas, gdy siła odśrodkowa jest równa lub większa od siły przyczepności kół do jezdni. Przeciwdziałanie bocznemu znoszeniu samochodu przez zwiększenie jego ciężaru nie jest skuteczne, gdyż wzrasta wówczas wprawdzie prędkość samochodu wskutek oderwania się od jezdni jego wewnętrznych kół w stosunku do środka zakrętu. Kiedy koła wewnętrzne odrywają się od jezdni, samochód przewraca się pod działaniem siły odśrodkowej. Na zakręcie działają na samochód w środku jego ciężkości dwie siły: G (ciężar samochodu) i P (siła odśrodkowa). Kierunek wypadkowej tych sił, przecinającej się z jezdnią w punkcie A, określa równowagę poprzeczną samochodu. Wielkość momentu powodującego przewrócenie samochodu na zakręcie wyraża się iloczynem siły Odśrodkowej P przez ramię h. Ramieniem działania siły jest odległość środka ciężkości samochodu do jezdni. [przypisy: przewozy międzynarodowe, wynajem kontenerów, elektronika pojazdowa ]

Prędkość samochodu poruszającego się po krzywiźnie o promieniu R może być tym większa, im większy jest rozstaw kół lub im niżej znajduje się środek ciężkości pojazdu. Jest to szczególnie istotne, gdy samochód ma znacznie obciążony bagażnik dachowy, gdyż zmienia się wówczas odległość środka ciężkości od jezdni. Im wyższy jest ładunek na dachu, tym mniejsza powinna być prędkość zakręcania.Gdy na zakręcie jezdnia jest pochylona, co stosuje się obecnie na wszystkich tzw. drogach szybkiego ruchu, to działająca pionowo siła ciężkości samochodu wywołuje różne co do wielkości reakcje na koła zewnętrzne i wewnętrzne. Jak widać to na rysunku, obciążenie kół wewnętrznych jest większe, dzięki czemu zmniejsza się możliwość odrywania się ich od jezdni. Dopuszczalna prędkość ruchu samochodu na zakręcie pochylonym jest zatem większa niż na poziomym Boczne znoszenie kół występuje podczas jazdy samochodu na zakrecie lub na pochyłości. Przyczyną tego zjawiska są siły boczne P, prostopadłe do płaszczyzn obrotu kół i występujące w miejscach zetknięcia się kół z jezdnią. Opona ulega poprzecznym odkształceniom prężystym. Miejsce przylegania do nawierzchni każdego z elementów bieżnika zaczynającego sie stykać z nawierzchnią przesuwa się w bok względem obciążenia koła, znoszenia kół tylnych i przednich promień skrętu samochodu jest większy lub mniejszy, niż wynikający teoretycznie ze średniego kąta skręcenia jego kół przednich. Okoliczność ta ma istotny wpływ na własności ruchowe samochodu. W związku z tym wśród ogółu pojazdów samochodowych rozróżnia się dwie podstawowe odmiany samochody nadsterowne i podsterowne.

Tags: , ,

Komantarze do artykulu sa obecnie zamkniete, popros administratora strony o ich otwarcie jesli chcesz wziasc udzial w dyskusji pod artykulem. Kontakt do administracji w zakladce kontakt.(Mozliwe jest rowniez przeslanie propozycji tematow ktore mozemy uwzglednic w nastepnych naszych artykulach, bedziemy wdzieczni za wasze cenne sugestie i postaramy sie je wykorzystac przy kolejnych wpisach.)