citroen serwis warszawa
citroen serwis warszawa – Części citroen

Kierowanie samochodem na wilgotnej lub śliskiej nawierzchni

Posted in Uncategorized  by admin
August 17th, 2016

Wskutek zmniejszenia się siły przyczepności przednich kół następuje pogorszenie kierowalności samochodu. Na wilgotnej lub śliskiej nawierzchni zmniejszenie siły przyczepności kół napędowych powoduje niebezpieczeństwo ich poślizgu. Podczas zjeżdżania z góry siła bezwładności powoduje wzrost prędkości samochodu. Dlatego niezbyt stromy zjazd na dobrze widocznym odcinku, przy suchej nawierzchni i małym nasileniu ruchu można wykorzystać do zjechania siłą rozpędu. Nie wolno jednak jechać rozpędem na drodze krętej i o znacznym spadku, gdyż samochód może łatwo osiągnąć prędkość niedopuszczalną w danych warunkach. W przypadku rozpędzenia samochodu do prędkości przewyższającej jego prędkość maksymalną następuje zwykle uszkodzenie mechanizmów przeniesienia napędu. W rezultacie kierowca nie ma możliwości wykorzystania hamującego działania silnika, co w sposób nieunikniony prowadzi do poważnych następstw. Widząc stromy i kręty zjazd należy zmniejszyć prędkość już na. wzniesieniu. Później rozpędzony samochód może mieć tak dużą energię kinetyczną, że zmniejszenie jego prędkości przez hamowanie może okazać się niemożliwe. [przypisy: citroen warszawa, citroen, citroen serwis warszawa ]

Wskutek silnego nagrzewania się bębnów i szczęk hamulcowych siła tarcia na ich powierzchniach znacznie zmniejsza się, gdyż w miarę wzrostu temperatury zmniejsza się współczynnik tarcia. Gdy temperatura szczęk hamulcowych osiągnie 50 o c, siła tarcia zmniejsza się 0 25%, a po nagrzaniu się do 140 oc zmniejsza się do połowy. W razie intensywnego i długotrwałego hamowania temperatura na powierzchni nakładek hamulcowych i bębnów może osiągnąć kilkaset stopni. Taki wzrost temperatury następuje wskutek niemożliwości szybkiego odprowadzania ciepła ze szczęk i bębnów hamulcowych. Może to w efekcie doprowadzić do całkowitego zniszczenia nakładek szczęk hamulcowych. Przed stromym zjazdem ze wzniesienia oprócz zmniejszenia prędkości samochodu należy, wykorzystując hamujące działanie silnika, włączyć od razu niższy bieg. Zwykle włącza się ten sam bieg, na którym samochód pokonywał wzniesienie. Późniejsze włączenie biegu ze względu na dużą różnicę prędkości obrotowych przekładni może spowodować wyłamanie zębów kół zębatych oraz zniszczenie mechanizmu przełączania biegów. Wcześniejsze włączenie biegu, a następnie włączenie sprzęgła w rozpędzonym samochodzie również jest niewskazane, gdyż wskutek znacznej różnicy prędkości obrotowych tarcz napędzanej i napędzającej może nastąpić zerwanie okładziny ciernej.

Na poziomych Odcinkach drogi mokrej, zabłoconej lub oblodzonej również należy wykorzystywać hamujące działanie silnika. Użycie wyłącznie hamulców na takiej nawierzchni spowoduje nie tylko zwiększenie drogi hamowania, lecz może być przyczyną zablokowania kół. Blokowanie kół z kolei powoduje utratę ich przyczepności do jezdni i pogorszenie stateczności ruchu samochodu.Oprócz tego podczas hamowania silnikiem mechanizm różnicowy równomiernie rozdziela siły hamowania na półosie, co nie zawsze zapewnia układ hamulcowy. Dzięki temu zmniejsza się możliwość bocznego poślizgu.

Tags: , ,

Komantarze do artykulu sa obecnie zamkniete, popros administratora strony o ich otwarcie jesli chcesz wziasc udzial w dyskusji pod artykulem. Kontakt do administracji w zakladce kontakt.(Mozliwe jest rowniez przeslanie propozycji tematow ktore mozemy uwzglednic w nastepnych naszych artykulach, bedziemy wdzieczni za wasze cenne sugestie i postaramy sie je wykorzystac przy kolejnych wpisach.)