Łożyska rozrusznika
Łożyska rozrusznika są skonstruowane jako długotrwale utrzymujące smar. Niemniej jednak przynajmniej raz na rok należy sprawdzić swobodę obracania się wirnika oraz stan szczotek i komutatora. Uszkodzenia elektromagnetycznego włącznika zdarzają się bardzo rzadko. Jednak w razie stwierdzenia jego niedomagań rozrusznik należy oddać do naprawy w warsztacie elektrotechnicznym.
W celu sprawdzenia stanu szczotek i komutatora należy:
— wykręcić obie śruby mocujące pokrywę,
— zdjąć pokrywę,
— obejrzeć dokładnie szczotki i szczotkotrzymacze,
— odłączyć przewody szczotek,
— przy użyciu haczyka z drutu lub małego wkrętaka wyjąć szczotki ze szczotkotrzymaczy.
Jeżeli szczotka całkowicie zagłębia się w otworze szczotkotrzymacza, świadczy to, że jest nadmiernie zużyta. Na nowe również trzeba wymienić szczotki, których połączenia z ich przewodami są uszkodzone oraz szczotki silnie zaolejone. Dobierając i zakładając nowe szczotki trzeba zwracać uwagę, aby wymiarami dokładnie odpowiadały oryginalnym i swobodnie poruszały się w prowadzeniu szczotkotrzymaczy. Po wyjęciu szczotek należy sprawdzić stan komutatora. Komutator zanieczyszczony lub zaolejony należy wyczyścić czystą szmatą obficie zwilżoną benzyną. Czyszcząc komutator trzeba uważać, aby zanieczyszczenia i benzyna nie dostały się do łożysk. Po oczyszczeniu bieżnie działek komutatora powinny być gładkie i czyste. Wszelkie zmatowienia, nierówności, ślady wypalenia, porysowania itp. sygnalizują o konieczności jego przetoczenia. W razie potrzeby włączenia rozrusznika bez włączania zapłonu należy połączyć zacisk cewki bezpośrednio z zaciskiem przy elektromagnetycznym włączniku rozrusznika. [przypisy: depollution system faulty, klub cytrynki, szybcy i wściekli 7 cda ]
Wycieraczka kompletna składa się z silniką elektrycznego z reduktorem, zespołu dźwigni, ramion wycieraków i wycieraków. Do włączania wycieraczki służy włącznik. Od sierpnia 1967 r. wycieraczki w samochodach VW 1300 i VW 1500 mają dwa zakresy prędkości i urządzenie zapewniające automatyczny powrót wycieraków do pozycji wyjściowej po wyłączeniu silnika. Oprócz tego wycieraki są 0 20 mm dłuższe niż poprzednio. Nieprawidłowe działanie lub przerwy w pracy wycieraczki mogą być spowodowane niedomaganiami elementów przeniesienia napędu lub usterkami silnika—z reduktorem. W pierwszym przypadku trzeba sprawdzić, czy nie jest odkształcony wspornik zespołu dźwigniowego lub sworznie przegubów. W drugim przypadku należy wymontować wycieraczkę i oddać silnik do naprawy w warsztacie elektrotechnicznym. Dostęp do wycieraczki uzyskuje się po zdjęciu osłony tylnej ściany bagażnika Samochody VW wyposażone Są w płuczki od sierpnia 1961 r. Zbiornik płuczki przedniej szyby ma pojemność. Zbiornik można napełnić aż do przelania. Poduszkę powietrzną potrzebną do wytworzenia ciśnienia zapewnia konstrukcja zbiornika. W starszych modelach VW zalecano ciśnienie 2,5 kG/cm2. Od sierpnia 1967 r. zalecane jest ciśnienie 3 kG/cm2. Ciśnienie wytwarza się pompką do ogumienia lub w nowszych modelach spuszczając powietrze z koła.