klub cytrynki

Świece zapłonowe

W niektórych samochodach, np. SYRENA, TRABANT, stosuje się dla każdej świecy oddzielną cewkę zapłonową i oddzielny przerywacz. W innych samochodach (wieL0 cylindrowych) jest tylko jedna cewka zapłonowa, jeden przerywacz i urządzenie do rozdzielania iskry na kolejne świece, zwane rozdzielaczem zapłonu. Prąd elektryczny wysokiego napięcia z cewki, zapłonowej przechodzi na wirujący palec rozdzielacza. W czasie obrotów koniec palca przekazuje iskrę na nieruchome styki przewodów świec poszczególnych cylindrów. Przerywacz prądu oraz rozdzielacz zapłonu wbudowane są w jednym urządzeniu zwan...

Jazda w nocy

Trzeba pamiętać, że widoczność zależy nie tylko od jakości reflektorów samochodu, lecz także od barwy i kontrastu przedmiotów. Podczas jazdy samochodu reflektory oświetlają pewien odcinek drogi, poza którym widoczność jest bardzo niewielka. W związku z tym samochody, furmanki lub piesi, znajdujący się na poboczu, zwłaszcza na zakrętach, mogą być słabo widoczni. Nieraz trudno jest zawczasu dostrzec i ocenić niebezpieczeństwo. Sytuacja pogarsza się jeszcze, gdy kolor lakieru samochodu lub ubrania pieszego mało kontrastuje z otoczeniem. Prędkość jazdy w nocy powinna być prawie zaws...

Poznajemy konstrukcję typowych samochodów

W dotychczasowych opisach wyjaśniliśmy budowę oraz działanie poszczególnych urządzeń, mechanizmów i zespołów samochodu. Zanim poznamy, jak tworzą one konstrukcję samochodu, dla podsumowania przypomnijmy ich przeznaczenie. SILNIK — jest źródłem napędowym całego pojazdu. W silniku następuje zamiana energii cieplej (spalanie benzyny) na energię mechaniczną. Jak koń ciągnie wóz, tak silnik ciągnie samochód. SPRZĘGŁO — służy do rozłączania układu napędowego pomiędzy silnikiem a skrzynką biegów. Przy częściowym włączeniu sprzęgło umożliwia łagodne ruszenie z miejsca.

klub cytrynki

Wskutek zmniejszenia się siły przyczepności przednich kół następuje pogorszenie kierowalności samochodu. Na wilgotnej lub śliskiej nawierzchni zmniejszenie siły przyczepności kół napędowych powoduje niebezpieczeństwo ich poślizgu. Podczas zjeżdżania z góry siła bezwładności powoduje wzrost prędkości samochodu. Dlatego niezbyt stromy zjazd na dobrze widocznym odcinku, przy suchej nawierzchni i małym nasileniu ruchu można wykorzystać do zjechania siłą rozpędu. Nie wolno jednak jechać rozpędem na drodze krętej i o znacznym spadku, gdyż samochód może łatwo osiągnąć prędkość niedopus...

Najnowsze zdjęcia w galerii klub cytrynki :



Koła przednie

Ze względu na to, że przekładnia hipoidalna musi być smarowana wyłącznie odpowiednim do tego celu gatunkiem oleju, w razie braku takiego oleju lepiej jest przejechać nawet tysiąc kilometrów ponad normę, niż wlać niewłaściwy olej. W przypadku wycieku oleju, można go uzupełnić jedynie tym samym gatunkiem, jaki znajduje się w obudowie. Płukanie obudowy skrzynki biegów i przekładni głównej nie jest zalecane przez Wytwórnię. Ważniejsze Śruby i nakrętki należy dokręcać następującym momentem: — nakrętka zębnika M22X - 1,5kGm — nakrętka wałka głównego M16 X 1,5 - 4+5 kGm ...

Tylne zawieszenie i amortyzatory

Tylne zawieszenie jest niezależne, most napędowy wahliwy i wahacze wzdłużne. Resorowanie na poprzecznych okrągłych drążkach skrętnych i amortyzatorach teleskopowych. Od sierpnia 1966 r. w modelach VW 1300 i VW 1500 wprowadzono drążek wyrównawczy w tylnym zawieszeniu, aby zmniejszyć przechył pojazdu na zakręcie. W związku z tym zastosowano bardziej elastyczne drążki skrętne. Zmieniono średnicę drążka skretnego na 21 mm. Rozstaw kół tylnej osi zwiększono 0 58 mm, do 1380 mm. Łożyska tylnych kół są smarowane olejem znajdującym się w skrzynce biegów i przekładni głównej. Tylko...

Kierownica

W celu blokowania kierownicy należy przekręcić kluczyk w położenie, wyjąć go i lekko obrócić koło kierownicy w lewo lub w prawo. W celu odblokowania kierownicy należy przekręcając kluczyk z położenia w kierunku położenia jednocześnie lekko obracać kołem kierownicy w lewo i w prawo. Kierowca nie przyzwyczajony do blokady kierownicy w wyłączniku zapłonu może łatwo spowodować wypadek, wyłączając zapłon podczas zjeżdżania z góry lub dojeżdżania do miejsca zatrzymania się, wyjmując kluczyk przed zatrzymaniem się samochodu. Dlatego między innymi nie jest zalecane wyłączanie zapłonu pr...