SILA POCIĄGOWA I OPORY RUCHU . 1. RUCH POJAZDÓW KONNYCH Siłą pociągową pojazdów konnych jest koń praktyczna siła pociągowa konia jest równa l/S jego ciężaru. Przez pojęcie siły pociągowej rozumiemy siłę powodującą poruszanie się pojazdu po drodze. Poruszający się po drodze pojazd napotyka opory ruchu, zależne od następujących czynników: 1) średnicy koła pojazdu im większa jest średnica koła d, tym mniejszy jest opór powstający podczas toczenia się koła po drodze zmiana oporu jest odwrotnie proporcjonalna do V 2) materiału obręczy ...
W razić braku jakichkolwiek innych możliwości wydobycia ugrzęźniętego samochodu można spuścić z opon powietrze do połowy zalecanego ciśnienia. Wskutek tego zwiększy się powierzchnia nośna opony, a zmniejszy jednostkowy nacisk ciężaru samochodu. Przednie koła powinny być przy tym skierowane dokładnie do jazdy na wprost, aby nie powodowały dodatkowych oporów jazdy. W przypadku niezbyt głębokiego ugrzęźnięcia sposób jest dość skuteczny. Po przejechaniu piaszczystego odcinka drogi należy niezwłocznie dopompować opony do przepisowego ciśnieni...
Kierowalnością samochodu nazywa się skłonność do przyjmowania kierunku ruchu nadawanego mu przez kierowcę kołem kierownicy i utrzymywania tego kierunku podczas jazdy ze Średnią lub dużą prędkością. Statecznością ruchu samochodu, określoną popularnie jako „dobre trzymanie się drogi”, nazywa się skłonność samochodu do samoczynnego utrzymywania kierunku ruchu nadanego przez kierowcę za pomocą ustawienia kół przednich oraz skłonność do samoczynnego powracania do nadanego kierunku ruchu w przypadku wytrącenia z niego przez krótkotrwały i...