Citroen – wynajem samochodów
Wynajem samochodów citroen i innych marek. Warszawa, kraków Poznań Gdańsk

Posts Tagged ‘Automatyka przemysłowa’

Układ kierowniczy

Posted in Uncategorized  by admin
August 17th, 2016

Układ kierowniczy samochodów VVV składa się z mechanizmu kierowniczego i mechanizmu zwrotniczego. Mechanizm kierowniczy składa się z koła kierownicy, wału kierownicy, przekładni kierowniczej i ramienia kierowniczego. Mechanizm zwrotniczy, składający się z poprzecznych drążków kierowniczych, służy do skręcania kół kierowanych odpowiednio do przekazywanych na niego przez mechanizm kierowniczy ruchów koła kierownicy. Elementy mechanizmu zwrotniczego są ze sobą połączone za pomocą przegubów kulistych, co umożliwia zmianę ich wzajemnego położenia. Drążki kierownicze wykonane z rur stalowych zakończone są końcówkami Stanowiącymi obsadę przegubu. Układ kierowniczy dodatkowo wyposażony jest w hydrauliczny amortyzator wstrząsów. Od sierpnia 1965 r.  boczne skręty kół ograniczono przez zderzak przyspawany do przedniej osi i wyposażony w Śruby regulacyjne, współpracujące z dodatkową dźwignią kierownicy. Sworznie poprzecznych drążków kierowniczych zabezpieczono specjalnymi nakładkami uszczelniającymi. Od sierpnia 1967 r. zastosowano teleskopową kolumnę kierownicy, skracającą się w przypadku uderzenia. Przekładnia kierownicza składa się ze ślimaka globoidalnego z rolką. [hasła pokrewne: szyny prądowe, podnośniki towarowe, Automatyka przemysłowa ] W modelu VW 1200 przełożenie przekładni wynosi 14,34 (do lipca 1961 r. — 14,15), a zakres przekręcania koła kierownicy 2,4 obrotu. W modelach VW 1300 i VW 1500 przełożenie przekładni wynosi 15, a zakres przekręcania koła kierownicy wynosi 2,7 obrotu. Najmniejszy promień zawracania wynosi 5,5 m. W samochodach wyprodukowanych przed sierpniem 1964 r. co 10 000 km należy sprawdzać poziom oleju w przekładni kierowniczej i w przypadku stwierdzenia nieszczelności uzupełnić go. Wymiany oleju Wytwórnia nie przewiduje. Do przekładni kierowniczej, bez względu na porę roku, stosuje olej hipoidalny o lepkości SAE 90 (krajowy odpowiednik — Hipol 15) w ilości 0,125 | (w samochodach prod. do sierpnia 1961 r.) oraz 0,15 1 w nowszych. W celu sprawdzenia poziomu oleju w przekładni kierowniczej należy wyjąć koło zapasowe. Wówczas przez okienko w blaszanej osłonie można wykręcić kluczem 8 mm korek zamykający wlew. Olej powinien sięgać do dolnej krawędzi gwintowanego otworu. Dolewać można wyłącznie olej tego samego gatunku, jaki znajduje się w przekładni. W tych samych okresach należy sprawdzać luz na kole kierownicy. Gdy przednie koła ustawione są do jazdy na wprost, koło kierownicy powinno mieć ruch jałowy około 10 mm. Przekładnia kierownicza nie może być spasowana zbyt ciasno, gdyż utrudniałoby to prowadzenie samochodu i uniemożliwiało swobodny powrót koła kierownicy po przejechaniu zakrętu. Dlatego też regulacja przekładni kierowniczej może być przeprowadzana wyłącznie w stacji obsługi.

Comments Off