Opory ruchu
Opory ruchu, występujące podczas ruchu pojazdów samochodowych na drodze, są następujące: 1) siła oporu toczenia (tarcia potoczystego) koła samochodu po nawierzchni drogi, 2) tarcie w łożyskach silnika samochodowego, 3) wstrząsy wskutek nierówności nawierzchni drogowej, 4) siła oporu powietrza, 5) siła oporu bezwładności samochodu, 6) siła oporu na wzniesieniu drogi. Opory ruchu wskutek wymienionych przyczyn w p. 1), 2) i 3) nazywamy oporem zasadniczym lub oporem toczenia (tarcia potoczystego), ponieważ przy tym samym pojeździe samochodowym zależą one wyłącznie od stanu i rodzaju nawierzchni drogowej. Z tego też powodu opór zasadniczy określa się przez stosowanie współczynnika j zwanego współczynnikiem oporu zasadniczego lub też współczynnikiem oporu toczenia (tarcia potoczystego) kół pojazdu samochodowego po nawierzchni drogowej. Opór zasadniczy oznaczamy przez gdzie G jest całkowitym ciężarem samochodu. Read the rest of this entry »
Comments Off