Citroen – wynajem samochodów
Wynajem samochodów citroen i innych marek. Warszawa, kraków Poznań Gdańsk

Posts Tagged ‘komunikacja drogowa’

Gwałtowne hamowanie

Posted in Uncategorized  by admin
August 17th, 2016

Gwałtowne hamowanie może spowodować zarzucenie samochodu w następujących przypadkach:

— na śliskiej nawierzchni, w szczególności przy skręconych kołach, — na nierównej drodze, gdy wskutek nierówności występują dodatkowe siły boczne (uderzenia) działające na koła;

— na mokrej lub śliskiej nawierzchni, wskutek nagłego przyspieszenia;

— na zakrętach, wskutek występowania siły odśrodkowej przy skręceniu kół przednich;

— na stromych zjazdach, gdy obciążenie tylnej osi znacznie zmniejsza się.

Do podstawowych zasad umożliwiających uniknięcie zarzucenia w trudnych warunkach drogowych należą: powolne zmniejszanie prędkości z wykorzystaniem hamującego działania silnika, unikanie gwałtownych ruchów kierownicą oraz gwałtownego hamowania i przyspieszenia. [więcej w: mechanik samochodowy, komunikacja drogowa, Klimatyzacja Samochodowa ]

Samochód może poruszać się po drodze jedynie wówczas, gdy siła przyczepności między kołami napędowymi a nawierzchnią drogi jest większa niż siła napędowa. Gdy siła przyczepności jest mniejsza, koła napędowe zaczynają się ślizgać. Dzieje się tak najczęściej na drogach pokrytych rozmokłą gliną, rzadkim błotem lub Oblodzonych. Mówimy wówczas, Że współczynnik przyczepności między oponą i powierzchnią drogi jest bardzo mały. Współczynniki przyczepności, wyznaczone doświadczalnie, zmieniają się w bardzo szerokim zakresie w zależności nie tylko od rodzaju nawierzchni, ale i od jej stanu. Współczynnik ten na suchej nawierzchni asfaltowo-betonowej wynosi 0,9, ale na mokrej tylko 0,5, na drodze oblodzonej 0,2, a na rzadkim błocie tylko 0,06. Oprócz tego współczynnik przyczepności maleje wraz ze wzrostem prędkości jazdy. Przy wzroście prędkości z 10 do 80 km/h na wilgotnej nawierzchni asfaltowo-betonowej współczynnik przyczepności maleje dwukrotnie, a na suchej tylko 0 180/0. Przy czym, jak widać z wykresu, najbardziej niebezpieczna (Śliska) jest wilgotna nawierzchnia drogi, zroszona deszczem, kiedy pierwsze krople zmieszane z kurzem tworzą lepką masę.

Comments Off

Posts Tagged ‘komunikacja drogowa’

Gwałtowne hamowanie

Posted in Uncategorized  by admin
August 17th, 2016

Samochód nazywamy nadsterownym wówczas, gdy rzeczywisty promień skrętu jest mniejszy niż teoretyczny. Sredni kąt znoszenia kół tylnych jest większy niż średni kąt znoszenia kół przednich. Samochód taki cechuje nadmierna zwrotność, czyli nadsterowność. Omawiane modele samochodów VW należą do samochodów wybitnie nadsterownych (zwłaszcza przy większych prędkościach). Nadsterowność została zmniejszona w dużym stopniu dopiero w ostatnich modelach VW 1302 i 1302 S. W związku z tym na ostrych zakrętach należy zachować szczególną ostrożność. Wskutek większego znoszenia kół tylnych może się okazać, Że trzeba kołem kierownicy zmniejszyć nastawiony kąt skręcenia kół przednich. Jeżeli kierowca nie wykonanego manewru w odpowiedniej chwili, to na zakręcie samochód może wyjechać na pobocze lub na pas przeciwnego kierunku ruchu. Boczne znoszenie kół może występować również wówczas, gdy na samochód jadący z dużą prędkością działa napór bocznego wiatru. Jest to szczególnie niebezpieczne dla samochodu z silnikiem umieszczonym z tyłu i z wysoko załadowanym bagażnikiem dachowym. Samochód wówczas samoczynnie zmienia kierunek ruchu i kierowca musi stale wyrównywać tor jazdy ruchami koła kierownicy. [więcej w: mechanik samochodowy, komunikacja drogowa, Klimatyzacja Samochodowa ] Zarzucenie następuje przy znacznym bocznym poślizgu kół przednich, tylnych lub przednich i tylnych. Zarzucenie może nastąpić nawet wówczas, gdy przednie koła ustawione są do jazdy na wprost. Siła boczna może być wywołana znacznym pochyleniem drogi, silnym podmuchem wiatru, różnicą oporów toczenia kół prawej i lewej strony samochodu, różnicą współczynnika przyczepności oraz nierównomiernym działaniem hamulców podczas zarzucenia samochodu następuje utrata jego kierowalności. Bez względu na przyczynę zarzucenia sytuacja pogarsza się znacznie, gdy kierowca zaczyna silnie hamować, następuje wówczas zablokowanie kół. Przyczepność kół do nawierzchni wówczas znacznie maleje. Wskutek zablokowania tylnych kół napędzających na Śliskiej na— wierzchni następuje zwykle zarzucenie w bok tylnej części samochodu.

Przeciwdziałanie utracie stateczności wskutek zarzucenia polega na szybkim skręceniu kół przednich w kierunku zarzucenia tylnej osi. Oprócz tego należy natychmiast zmniejszyć siłę obwodową na tylnych kołach, tzn. przerwać hamowanie lub rozpędzanie samochodu. Wskutek skręcania przednich kół w kierunku zarzucenia tylnej osi Środek O, wokół którego ślizga się oś, przesunie się na przeciwną stronę samochodu. W rezultacie siła odśrodkowa zmieni kierunek i zacznie przeciwdziałać zarzucaniu. Trudność tego manewru polega na tym, że kierowca powinien w odpowiedniej chwili szybko skręcić koło kierownicy w kierunku zarzucenia, ale jednocześnie nie dopuścić do zarzucenia samochodu w odwrotnym kierunku. Umiejętność szybkiego i prawidłowego reagowania w trudnych i niebezpiecznych momentach na drodze można nabyć jedynie przez dłuższe Ćwiczenia na torze próbnym. Najbardziej istotna jest jednak umiejętność takiego prowadzenia samochodu, aby nie dopuścić do poślizgu lub zarzucenia pojazdu. Trzeba bowiem pamiętać, że zarzucenie samochodu w każdych warunkach stanowi poważne niebezpieczeństwo. Kierowca powinien zawsze hamować płynnie, aby uniknąć blokowania i poślizgu kół.

 

Comments Off