citroen serwis warszawa
citroen serwis warszawa – Części citroen

Poznajemy konstrukcję typowych samochodów

Posted in Uncategorized  by admin
August 17th, 2016

W dotychczasowych opisach wyjaśniliśmy budowę oraz działanie poszczególnych urządzeń, mechanizmów i zespołów samochodu. Zanim poznamy, jak tworzą one konstrukcję samochodu, dla podsumowania przypomnijmy ich przeznaczenie.

SILNIK — jest źródłem napędowym całego pojazdu. W silniku następuje zamiana energii cieplej (spalanie benzyny) na energię mechaniczną. Jak koń ciągnie wóz, tak silnik ciągnie samochód.

SPRZĘGŁO — służy do rozłączania układu napędowego pomiędzy silnikiem a skrzynką biegów. Przy częściowym włączeniu sprzęgło umożliwia łagodne ruszenie z miejsca. SKRZYNKA BIEGÓW — umożliwia zmienianie siły napędowej na kołach oraz jazdę wstecz.

PRZEKŁADNIA GŁÓWNA – zwiększa dodatkowo siłę napędową na kołach.

MECHANIZM RÓŻNICOWY – umożliwia napędzanie kół z różną prędkością w zależności od przebywanej przez koło drogi.

RESORY — łagodzą wstrząsy i kołysania nadwozia, spowodowane nierówną nawierzchnią drogi. UKŁAD KIEROWNICZY — umożliwia skręcanie kół przednich zależnie od życzenia kierowcy.

UKŁAD HAMULCOWY — służy do hamowania obrotów kół jezdnych i hamowania całego pojazdu.

GAŹNIK — służy do wytworzenia mieszanki paliwowo-powietrznej; po prostu rozpyla benzynę w strumieniu przepływającego powietrza.

CHŁODNICA — odbiera nadmiar ciepła wytworzonego w silniku.

AKUMULATOR — jest chemicznym magazynem energii elektrycznej.

PRĄDNICA — służy do wytwarzania energii elektrycznej podczas jazdy.

ROZRUSZNIK — to silnik elektryczny, który napędza wał korbowy w momencie rozruchu.

ELEKTRYCZNE SILNIKI pomocnicze — napędzają różne dodatkowe urządzenia jak dmuchawę, dźwignie wycieraczek szyb, wentylator chłodnicy.

Poszczególne samochody różnią się nie tylko kształtem i wielkością nadwozia, ale przede wszystkim rozmieszczeniem układu napędowego. Wiemy, że samochód może mieć napędzane koła przednie lub koła tylne. Przyjrzyjmy się najpierw, jak zbudowany jest samochód, który ma napędzane koła tylne, a silnik umieszczony w przedniej części nadwozia. Jest to samochód FIAT 1 32, lecz podobne rozwiązania mają również samochody FIAT 125P, ŁADA, WOŁGA, MERCEDES i in.  Silnik poprzez sprzęgło, znajdujące się w obudowie, oraz skrzynkę biegów napędza wał napędowy. Półosie kół tylnych napędzane są poprzez przekładnię główną, znajdującą się w obudowie. Nad silnikiem znajduje się gaźnik oraz filtr powietrza. Z silnikiem połączony jest układ chłodzenia. W zawieszeniu kół przednich wbudowane są resory śrubowe, a zawieszenie koła ma kształt trójkątnego wahacza. Tylny most napędowy jest połączony z nadwoziem za pomocą pary podłużnych wahaczy oraz pary wahaczy górnych. Samochód nie ma żadnej dodatkowej ramy podwozia. Całe pudło nadwozia tworzy sztywną konstrukcję, podłużnicach płyty podłogowej. Resory tylne mają kształt sprężyn śrubowych i naciskają bezpośrednio na obudowę osi tylnej. Wewnątrz resorów śrubowych przednich oraz wewnątrz resorów śrubowych tylnych wbudowane są amortyzatory teleskopowe (tłumiki drgań). [Zobacz tez: Renault Katowice, renault megane, serwis renault warszawa]

Tags: , ,

Komantarze do artykulu sa obecnie zamkniete, popros administratora strony o ich otwarcie jesli chcesz wziasc udzial w dyskusji pod artykulem. Kontakt do administracji w zakladce kontakt.(Mozliwe jest rowniez przeslanie propozycji tematow ktore mozemy uwzglednic w nastepnych naszych artykulach, bedziemy wdzieczni za wasze cenne sugestie i postaramy sie je wykorzystac przy kolejnych wpisach.)