Citroen – wynajem samochodów
Wynajem samochodów citroen i innych marek. Warszawa, kraków Poznań Gdańsk

Prawidłowe wykorzystanie silnika i skrzynki biegów

Posted in Uncategorized  by admin
August 27th, 2016

Jazdę można rozpocząć bezpośrednio po uruchomieniu silnika. Dopóki jednak silnik nie nagrzeje się dostatecznie, nie należy jechać z dużą prędkością obrotową. W czasie silnych mrozów zaleca się przejechać kilkaset metrów na drugim lub trzecim biegu. Duży wpływ na bezpieczeństwo jazdy wywiera prawidłowa pozycja kierowcy oraz prawidłowy sposób trzymania kierownicy. Fotel kierowcy powinien być na tyle odsunięty do tyłu, aby można było trzymać kierownicę wyciągniętymi lub tylko lekko zgiętymi rękami. W takiej pozycji kierowca najmniej męczy się, a obracanie kołem kierownicy przez przesuwanie rąk po jej obwodzie jest najłatwiejsze i najbardziej bezpieczne. W żadnym przypadku nie należy krzyżować rąk podczas obracania kołem kierownicy. Trzymanie koła kierownicy oburącz zabezpiecza przed nagłym jej wyszarpnięciem wskutek najechania przednim kołem na nierówność, zmiany nawierzchni lub przebicia ogumienia. Doświadczeni kierowcy r_adzą trzymać koło kierownicy tym silniej, im szybciej porusza się samochód. Jest to całkowicie uzasadnione, gdyż podczas szybkiej jazdy najmniejsza nawet zmiana kierunku przednich kół może spowodować natychmiastowe zjechanie na pobocze lub do rowu. podczas badań silnika zdejmowane są różne charakterystyki. Użytkownika samochodu interesuje jednak najbardziej eksploatacyjna, a więc krzywa mocy i krzywa momentu obrotowego. Upraszczając nieco zagadnienie można powiedzieć, że charakterystyka silnika jest tym bardziej korzystna, im bardziej stromo wznosi się do góry krzywa mocy i im bardziej płaski przebieg ma krzywa momentu obrotowego. Na podstawie zamieszczonych wykresów można stwierdzić, że wszystkie trzy silniki VW mają bardzo korzystną. Ponieważ w zakresie prędkości obrotowych zawartych miedzy maksymalnym momentem obrotowym a maksymalną mocą silnik rozwija największą moc użyteczną, ma wysoką sprawność i najmniejsze Obciążenia mechaniczne oraz zużycie poruszających się części i mechanizmów, a jednocześnie ma najmniejsze zużycie jednostkowe paliwa (w g/KMh), można stąd wysnuć pewne wnioski praktyczne. Dla omawianych silników VW najbardziej korzystny zakres prędkości Obrotowych zawiera się w granicach od 1800 do 2600 obr/min. Bez skrzynki biegów jazda w zakresie tych prędkości obrotowych z różnym obciążeniem i w różnych warunkach drogowych byłaby niemożliwa. Tylko przez zmiane przełożenia w skrzynce biegów można regulować moment obrotowy przenoszony od silnika na koła napędowe samochodu. Samochodem należy jeździć na takim biegu, który zapewnia pracę silnika w zalecanym zakresie prędkości obrotowych. Jeżeli wiec np. jazda pod górę powoduje taki wzrost oporów, że prędkość obrotowa silnika maleje, należy niezwłocznie przełączyć wyższy bieg na niższy, co zapewni znów pracę silnika w zakresie zalecanych prędkości obrotowych. Zalecany zakres prędkości obrotowych silnika odpowiada następującym prędkościom jazdy na poszczególnych biegach:

10 do 20 km/h na I biegu

20 do 35 km/h na II biegu

30 do 55 km/h na III biegu

50 do 70 km/h na IV biegu

W związku z tym, że przełożenie na IV biegu wynosi 0,89, a więc jest to jak gdyby nadbieg, Wytwórnia VW uważa jazdę na tym biegu z prędkością 95 km/h jeszcze jako prędkość ekonomiczną.

Komantarze do artykulu sa obecnie zamkniete, popros administratora strony o ich otwarcie jesli chcesz wziasc udzial w dyskusji pod artykulem. Kontakt do administracji w zakladce kontakt.(Mozliwe jest rowniez przeslanie propozycji tematow ktore mozemy uwzglednic w nastepnych naszych artykulach, bedziemy wdzieczni za wasze cenne sugestie i postaramy sie je wykorzystac przy kolejnych wpisach.)