Zanieczyszczona świeca
Jeżeli świeca zanieczyszczona jest czarnym suchym osadem, wskazuje to na niezupełne spalanie cząsteczek paliwa. Przyczyny tego zjawiska mogą być następujące:
— zbyt niskie ciśnienie w cylindrze pod koniec suwu sprężania, nieszczelność zaworów lub nadmierny luz zaworu wydechowego,
— nadmierna przepustowość głównej dyszy paliwa, wysoki poziom paliwa w komorze pływakowej, niewłaściwa regulacja biegu jałowego lub niewyłączanie się urządzenia wzbogacającego,
— zbyt mały odstęp między elektrodami świecy zapłonowej, opóźniony zapłon, zbyt mała odległość między stykami przerywacza, nieprawidłowe działanie styku ruchomego, uszkodzenie kondensatora lub przewodu wysokiego napięcia,
— zanieczyszczenie filtru powietrza, wskutek czego utrudniony jest dopływ powietrza do gaźnika,
— wolna jazda i częste zatrzymywanie się, gwałtowne naciskanie i zwalnianie pedału przyspieszenia.
Jeżeli świeca zapłonowa pokryta jest czarnym tłustym osadem który jest wytwarzany przez częściowo przyczyny mogą być następujące:
— nadmierne zużycie gładzi cylindra, zużycie pierścieni tłokowych, zapieczenie pierścieni lub pęknięcie pierścienia zgarniającego, niewłaściwe ustawienie kątów otwarcia i zamknięcia zaworów ssących, opóźniony zapłon, [przypisy: depollution system faulty, klub cytrynki, szybcy i wściekli 7 cda ]
— zbyt mały odstęp między elektrodami świecy, zbyt gruba podkładka uszczelniająca,
— nieprawidłowe smarowanie, zbyt wysoki poziom oleju w misce olejowej,
— długotrwała praca silnika na biegu jałowym, zbyt częste zatrzymywanie się i ruszanie.
Jeżeli na izolatorze Świecy są ślady nadtopienia i perełki, a elektrody są wypalone, przyczyny mogą byc następujące:
— zbyt wysokie ciśnienie w cylindrze pod koniec suwu sprężania, zanieczyszczenie komory sprężania nagarem, uszkodzenie uszczelki podgłowicowej, niedostateczne chłodzenie, zanieczyszczenie tłumika wydechu, stosowanie paliwa o zbyt niskiej liczbie oktano,
— za mała przepustowość dyszy głównej paliwa, za duży wolny przelot gardzieli powietrza, niedostateczny dopływ paliwa, nieszczelność rury ssącej, brak wkładu w filtrze powietrza, zbyt niski poziom paliwa w komorze pływakowej gaźnika, niedomagania układu smarowania, zbyt niski poziom oleju w misce olejowej, rozcieńczenie oleju paliwem, niedostateczne własności smarne oleju,
— zbyt wczesny zapłon, nadpalone styki przerywacza, zbyt duży odstęp między elektrodami świecy, brak uszczelki świecy, nieszczelność lub uszkodzenie izolatora świecy,
— przeciążenie silnika, długotrwała jazda na niskich biegach z dużą prędkością obrotową, jazda w trudnych warunkach terenowych.